مصر البلد الاخبارية
جريدة - راديو - تليفزيون
رئيس مجلس الادارة: السيد حمدي رئيس التحرير: كمال سعد
رئيس التحرير التنفيذي: خالد عامر

” شكرا كدة” تتسبب فى أزمة بين رامي صبري والملحن عزيز الشافعي

بعد طرح أغنية ” شكرا كدة” للفنان عمرو دياب ، قام المطرب المصري رامي صبري بإتهام الملحن عزيز الشافعي بخطف الأغنية منه، ومنحها للفنان عمرو دياب، بعد دخول شاعر الأغنية تامر حسين على خط الخلاف، متهماً صبري بمحاولة الركوب على نجاح الأغنية التي طرحها الهضبة ضمن أغنيات ألبومه الجديد «يا أنا يا لأ».

وبدأت الأزمة حينما كتب صبري عبر صفحته الرسمية بموقع «فيسبوك»، قائلاً: ولتاني مرة الملحن عزيز الشافعي يأخذ أغنية مني وإحنا شغالين فيها ويديها لفنان تاني وهو الفنان عمرو دياب بنفس شكل التوزيع بتاعي وهي أغنية (شكراً كدة) وأغنية (زي ما أنتي)، لذلك قررت عدم التعامل معه مرة أخرى».

وأكد رامي صبري أن عمرو دياب ليس له علاقة بالأزمة وليس طرفا فيها ،كما أكد على احترامه للهضبة ولجمهوره الكبير وأنه لا يقارن بأحد.

وقال عمرو دياب فنان كبير، تاريخ عظيم، جمهور أعظم، لا يقارن بأحد وأنا أحبه وأحترمه كتير، بوست الأغنية اللي نزلته أمس ليس له علاقة تماما بعمرو دياب”.

عاد رامي صبري عاد كذلك في رسالته للتأكيد على أن الأزمة تجمعه بكل من الملحن عزيز الشافعي والشاعر تامر حسين وأنه ما كتبه في منشورات سابقة كان يقصد به فقط الثنائي

قد يهمك ايضاً:

“غرفة الإسكندرية” تناقش مشروع قانون العمل الجديد

بين الاقسام 1

وقال رامي صبري : “ولتاني مرة الملحن عزيز الشافعي ياخد أغنية مني واحنا شغالين فيها ويديها لفنان تاني ، بنفس الشكل التوزيعي والموزع، أغنية (شكراً كدة للي سابنا) وأغنية زي ما انتي)، لذلك قررت عدم التعامل معه مرة أخرى”.

ومن ناحيته رد عزيز الشافعي رد على اتهامات رامي صبري وأكد أن ما نشره ليس له أساس من الصحة حسب توضيحه، فكتب عبر حسابه على “فيس بوك”:” مش هرد بالتفاصيل على كلام الزميل المحترم، عشان لما الواحد يبقى ليه فضل بعد ربنا فى نجاح فنان و بيزود رصيده مع الناس.

ورد كذلك تامر حسين كذلك على رامي صبري حيث أكد في رسالته أن لم يكن هناك أي داعي لإدخال اسم الفنان عمرو دياب في الأزمة الواقعة بينهم فكتب عبر حسابه على “فيس بوك” : “ردا على شكراً والمُهاترات اللى بسمعها، أولاً ليه بنجيب وبنقحم دايماً أسم (عمرو دياب) فى جُملة مفيدة؟ ايه الغرض؟

ثانياً توقيت البوست لما الأغنية انتشرت وكسرت الدنيا بالتفاعل وإقبال الناس عليها، والإشادة بيها يعنى ليه الكلام ده؟ مكنش فى أول يوم مثلاً؟ ده لو فعلاً الكلام على حق، ثالثاً اللى اتعلمته ومن أدبيات المهنة ولازم الناس كلها تفهمه فكرة الذوقيات”.

ورد #رامي_صبري مرة أخرى، وعلق على تدوينة #تامر_حسين وقال:” ومين اللي ادالك الأغنية دي تكتبها يا محترم ياللي دخلت نفسك وكتبتلي بوست طويل عريض مين اللي بعتلك الأغنية تكتبها؟ ورؤية ايه اللي بتتكلم عنها وانتو واخدين الرؤية بتاعتي من الموزع نفسه..

لو حضرتك عندك رؤية معملتهاش ليه مع موزع تاني غير وسام؟ دخلت نفسك ودافعت عن الغلط بغلط وخسرت واحد كان بيحبك وبيحترمك جدا للأسف، حتي لما كلمتني عن تحدي عمرو دياب أنا أول واحد عملتهولك وكان ممكن اقول لا..

بين الاقسام 2