مصر البلد الاخبارية
جريدة - راديو - تليفزيون
رئيس مجلس الإدارة:
السيد حمدي
المشرف العام:
مصطفى عيد
رئيس التحرير:
كمال سعد

إلهام شاهين توثق تبرعها بأعضائها السليمة بعد وفاتها.

سارة عبدالدايم:

” إلهام شاهين” تعلن عن توثيقها التبرع باعضائها السليمة بعد وفاتها وذلك من خلال فيديو على صفحتها الرسمية بمواقع التواصل الإجتماعي .

ونشرت إلهام شاهين فيديو، عبر حسابها على إنستجرام، قائلة: “أعلن تبرعي بكل أعضاء جسدي السليمة بعد وفاتي لمن يحتاج لها، لأي إنسان محتاج قلب، كلى، كبد، قرنية أو رئة ممكن لما تتبرع تفيد ناس كتير مش شخص واحد، لأن الجسد هيفنى وينتهي وياكله الدود ويبقى في التراب لكن بالتبرع بنعمل خير وبنبقى أكتر إنسانية وبنخفف الألم على الآخرين”.

 

وتابعت: “أكيد مفيش حد بيطول عمر حد، والعمر له وقته ومكتوب، لكن على الأقل بنخفف عن غيرنا الألم وبنحميهم من الحياة التعيسة والأدوية الكتير، وأتمنى ننشر هذه الثقافة والوعي الإنساني المهم.

 

قد يهمك ايضاً:

تعرف على تشكيل الزمالك المتوقع أمام المصري في الكأس

موعد مباراة الزمالك والمصرى فى كأس مصر والقنوات الناقلة

بين الاقسام 1

وأكملت حديثها: سألت شيوخ كتير مستنيرين وقالوا لي حلال جدًا، وإنهم معلنين ومتبرعين بأعضاء جسدهم السليمة بعد وفاتهم ويا ريت كل إنسان مستنير وبيحب الإنسانية والخير يعمل كده، ويا ريت الدولة تعمل خانة في الرقم القومي يكون مكتوب فيها أنا متبرع موافق، علشان لما يموت حتى لو أهله ما عملوش ده الدولة تستفيد وتاخد الجثمان، ولازم يكون عندنا بنك لزراعة الأعضاء لمن يريد، يا رب نقدر كلنا نعمل خير وننشر الحب والمعاني الإنسانية الجميلة.

إلهام شاهين
إلهام شاهين

 

كما أوضحت إلهام شاهين في تصريح لها أنها بالفعل كانت وصية أسرية وتحولت الآن لوصية موثقة في الشهر العقاري وليس ذلك فقط بل بمقطع فيديو ليبقى موجودًا ولو في أي وقت حصلي حاجة وأي حاجة فيها سليمة أنا متبرعة بيها وللأسف فيه ناس بتاجر بالدين وبتقول ماينفعش.. ولكن هناك علماء رأوا ذلك خيرًا، فضلًا عن وجود قانون التبرع بالأعضاء الذي أقرته الدولة.

 

وتعليقًا على رحيل الفنان هشام سليم، قالت “رجل محترم ولن يتكرر في صدقه وأخلاقه ماعرفش يتلون ابدًا وعنده نقاء واحترام للآخر خسرنا فنانا كبيرا وإنسانا عظيما.

وقالت إنها شاركته في مسلسلي (ليالي الحلمية) (ولا تسألني من أنا) وطلعت معاه في أدوار كتيرة وهو الصراحه كان صديقا عزيزا وأخويا يوم وفاته كان يوما صعبا جدًا.

التعليقات مغلقة.