مصر البلد الاخبارية
جريدة - راديو - تليفزيون
رئيس مجلس الإدارة: السيد حمدي   رئيس التحرير: كمال سعد
رئيس التحرير التنفيذي: خالد عامر

موعد عيد شم النسيم 2021/ موعد إجازة عيد الربيع

مع اقتراب فصل الربيع والاحتفال به فى انحاء العالم خاصة وأنه شهر تتفتح فيه الأزهار ، بدأت عمليات البحث عن موعد شم النسيم 2021، وهو احتفال يقضيه المصريون في المتنزهات والحدائق ، من أجل تناول الرنجة والفسيخ ، وتلوين البيض، وغيرها من المظاهر من أجل الاحتفال بقدوم الربيع.

ويكون الإحتفال هذا العاميختلف عن الأعوام السابقة حيث ياتى الاحتفال  خلال شهر رمضان الكريم، ما يجعل المصريين.

وموعد شم النسيم يأتي في اليوم التالي إلي احتفال الأقباط المصريين بعيد القيامة المجيد، وبذلك يكون موعد شم النسيم 2021 هو الاثنين 3 من مايو، وهو الموافق 21 من شهر رمضان المبارك للعام 1442 وتعد إجازة رسمية،إلي القطاعين الخاص والحكومي.

موعد إجازة شم النسيم:

و بشأن ترحيل الإجازات الرسمية إلى يوم الخميس التالي،فأصدرت الحكومة قرار مسبق من أجل الحفاظ على سير العمل، فمن المتوقع أن تكون الإجازة يوم الخميس الموافق 6 من مايو القادم .

وعيد شم النسيم عيد مصرى قديم من حوالى 2700 قبل الميلاد، يعنى عيد عمره اكتر من 4700 سنه. اسم شم النسيم جاى من كلمة شمو وهيا كلمه هيروجليفي.

عيد شم النسيم عند المصريين القدام بيعلن بداية الحياه لان المصريين القدام شافو ان الربيع بداية الحياه (لان الزهور بتتفتح فى الربيع و كمان الزرع بيخرج من الارض).[1]

المصريين القدام كانو بيحتفلوا بشم النسيم بنفس الطريقه اللى لسه موجوده لغاية النهارده [2]، فكانو بياكلو البيض الملون والفسيخ و السردين والبصل والخس، وكل حاجه منهم بترمز لرمز. زى البيض اللى هوا رمز خروج الحياه، لان الكتكوت بيخرج من جماد. و الفسيخ او السمك المملح عموما كان تعبير من المصرى القديم عن حبه للنيل (لان السمك بييجى من النيل). و البصل اللى كان رمز للحياه عند المصريين القدام، وكانو بيعلقوه على الجدران بتاعة بيوتهم (زى ما بيحصل لغاية دلوقتى ).والخس اللى كان اسمه (عيب) بالهيروجليفى كان بيعتبر من النباتات المقدسه، وكان معروف من الاسره الرابعه.

الاحتفال بشم النسيم عند المصرى القديم كان مهرجان شعبى بيبتدى مع طلوع شمس اليوم ، و كان بيقضيه المصريين فى الفسح فى الجناين و على شط النيل و الاماكن اللى فيها زرع. وبيكون شم النسيم يوم الاتنين اللى بعد عيد الفصح و اللى بيكون يوم حد.

شم النسيم، اقدم عيد شعبى فى الدنيا، بيفتخر بيه المصريين باعتباره عيد خاص بيهم و بمصر بغض النظر عن عقائدهم الدينيه. اتنقلت مظاهر كتيره من احتفال المصريين بعيد شم النسيم لمناطق تانيه فى العالم و حتى أوروبا.