مصر البلد الاخبارية
جريدة - راديو - تليفزيون
رئيس مجلس الادارة: السيد حمدي رئيس التحرير: كمال سعد
رئيس التحرير التنفيذي: خالد عامر

احمد جمال : التكسير الهيدروجيني عملاق صناعة التكرير

ما هو عملاق صناعة التكرير ؟ و ما هو وحدة التكسير الهيدروجينى المستمر فى هذا المقال سوف نجد ما يشمل ويخص Play Maker for Refining Industryعملية من عمليات تكرير البترول المستخدمة

وحدة ال hydrocracking

من أهم الوحدات في الrefinery لإنها مسئولة عن إنتاج الjet fuels و ال gasoline اللي عليهم طلب في السوق من مركبات تقيلة وقيمتها الاقتصادية أقل.

في البداية عملية الhydrocracking بيتم فيها تحويل مركبات لها وزن جزيئي عالي إلى مركبات لها وزن جزيئي اقل باستخدام (hydrogen+catalysts ).

أل feed المستخدم في وحدة ال hydrocracking هو ال gas oil الناتج من الatmospheric distillation و الvacuum distillation أو ال Coker.

 

أما ال catalyst المستخدم فبيتكون من جزئين:

 

1: metallic part

ودا بيكون المسئول عن تحفيز عملية ال hydrogenation المسئولة عن ازالة ال impurities زي (sulpher, nitrogen, oxygen ) بهدف حماية الcatalyst.

 

2: acid part

ودا بيكون مسئول عن عملية ال cracking لتكسير ال bonds الخاصة بال feed لانتاج unsaturated product واللي هيحصلها hydrogenation لتكوين stable compound.

 

بالنسبة لل catalysts المستخدمة ف الوحدة ف بتختلف حسب ال process وال feed material و الdesired products ولكن النوع الأكثر استخداما هو Mixture of silica-alumina مع كميات صغيرة من earth metal بتختلف من مصنع للتاني زي ال البلاتينوم أو النيكل بالإضافة لنوع تاني مكون من Mixture of platinum-zeolite.

 

عملية ال hydrocracking إما إنها تكون one stage أو two stage وده بيعتمد علي ال feed وال desired products.

قد يهمك ايضاً:
بين الاقسام 1

في حالة one stage الconversion اللي بيحصل لل feed تقريبا من 40-60% … لو ال conversion المطلوبة أكتر من كدا فبيتم استخدام two Hydrocracker reactors (two Stage)

علشان أعلى. نسبة تحويل undesirable tod esirable products

 

أول مرحلة بتمر بيها الfeed هي ال feed preparation أو feed hydrotreating اللي بتخلص فيها من ال impurities زي مركبات الكبريت والنيتروجين وبعض المعادن اللي بتأثر علي catalyst activity وبتسبب له poisoning.

 

بعد كده بيتم دفع ال treated feed بعد خلطها مع الهيدروجين داخل فرن عشان نوصل لدرجة حرارة التفاعل ثم إلي packed reactor حيث يتم التفاعل بكسر الروابط الكربونية الطويلة الي سلاسل أصغر.

 

يخرج الproduct من اسفل الreactor ويرسل إلى separator حيث يتم فصل الهيدروجين من الproduct ليعاد استخدامه مرة اخري.

أما ال liquid product فيرسل اليfractionation tower ليتم فصله إلي:

– Light gases.

– Light&heavy naphtha.

– jet fuel.

– Diesel.

– Heavy bottoms.

 

ال heavy bottoms بيتم إرسالها الي second stage hydrocracker ليتم اعادة معالجتهم مرة اخري.

 

عظمة وحدة الhydrocracking بتتمثل في إنتاج منتجات عليها طلب كبير من feed ليها قيمة وطلب أقل باستخدام الهيدروجين اللي ليه تكلفة قليلة و بيكون متوفر ك by-product من وحدات تانية زي ال catalytic reforming .

بين الاقسام 2